Hoezo is een goede nachtrust belangrijk bij het afvallen?

Het schijnt zo te zijn dat een goede nachtrust van groot belang is bij het afvallen. Maar hoezo dan? Ja, ik snap dat je niet kunt eten als je slaapt. Maar zo eenvoudig zal het wel niet zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Citaat uit een onderzoek:
Een korte nachtrust blijkt nu de hormoonspiegels te beïnvloeden van twee bij de eetlust betrokken hormonen, ghreline en leptine. De hormonen zijn in werking elkaars tegenpolen. Ghreline, afgescheiden in de maag, wekt de eetlust op. Het door vetcellen geproduceerde hormoon leptine dooft het hongergevoel na een goede maaltijd juist uit.

Een kort nachtje slaap blijkt het subtiele evenwicht tussen beide hormonen danig in de war te schoppen. De onderzoekers vergeleken de hormoonspiegels van proefpersonen die nachten maakten van acht uur slaap met die van notoire kortslapers, die na vijf uur alweer uit de veren waren.

De kortslapers hadden de volgende ochtend veel hogere concentraties van het eetlustopwekkende ghreline in hun bloed, tot zo’n 15 procent meer. Daarnaast maten de onderzoekers juist minder van het hongeronderdrukkende leptine, zo’n 15 procent minder. De kortslapers werden dus wakker met méér honger – honger die bovendien minder goed te stillen was.

Dat was ook te zien op de weegschaal. De onderzoekers bepaalden voor alle proefpersonen de zogeheten body mass index of BMI, de wetenschappelijke maat voor zwaarlijvigheid. Bij kortslapers viel de BMI gemiddeld 3,6 procent hoger uit dan bij de langslapers. Voor een persoon met een lengte van 1 meter 74 en een gewicht van zeventig kilo komt dat overeen met een gewichtstoename van twee kilo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij het ultieme antwoord op de vraag. En weer wat geleerd. +1.
(Ik ga voortaan langere nachten maken!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wat als dat nou echt niet lukt.Ik heb deze week 2x lang geslapen en vanochtend was het weer over en werd ik weer precies om 5 uur wakker.Ik heb deze week heerlijk vrij en dacht misschien ... maar nee hoor ik word gewoon na 5 1/2 uur wakker al jaren en jaren.Vakantie of vrij het maakt niets uit.

Andere antwoorden (4)

Onderzoeksresultaten onthulden dat vrouwen die 7 to 8 uur per dag sliepen gemiddeld 3 tot 4 kg. minder zwaar waren dan zij die maar 5 tot 6 uur sliepen. Aangenomen wordt dat als je slaapt je hormonen in een staat van balans zijn en dat je daardoor afvalt. Het hongerhormoon is dan ook op zijn laagste niveau. Je lichaam herstelt zichzelf niet alleen tijdens de slaap, het is ook bezig om flink wat vet te verbranden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede nachtrust maakt je geestelijk stabieler.
Als je meer gestrest raakt ga je gemakkelijk je frustraties weg eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met goede nachtrust wordt bedoeld dat je op tijd slaapt en op tijd weer opstaat. Dat wil zeggen dat je een goed voedselritme hebt. Daardoor blijf je op gewicht.

Ga je heel laat naar bed en eet je na 22.00 uur nog wat, dan belast je je lichaam met voedsel waar hij niks mee kan. Immers 's nachts is je lichaam in rust en de stofwisseling staat op een heel laag pitje. Dat is een reden dat veel mensen aankomen.

Voor de stofwisseling is het belangrijk dat je tussen ongeveer 23.00 en 03.00 uur niets eet, maar slaapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof zeker dat een goede nachtrust bijdraagt aan een betere balans.

Maar ik val juist heel veel af wanneer ik slecht slaap of te kort slaap.

Wanneer ik na een tijdje weer snel en goed de slaap kan vatten, kom ik ook weer aan.